با شروع فصل زمستان یکی از مهم‌ترین مسائلی که تمامی افراد به آن توجه ویژه‌ای دارند، انتخاب پارچه مناسب و لباسی است که بتوانند در این فصل از آن استفاده کنند. پارچه های مناسب برای فصل زمستان باید  ویژگی‌های خاص داشته باشند تا بتوانند از افراد در برابر سرمای هوا محافظت کنند و نیازی نباشد برای خروج از منزل از چندین لایه لباس استفاده کرد.

پارچه های مناسب برای فصل زمستان

بسیاری از افراد نسبت به پارچه‌های مختلف به خصوص متریال‌هایی که برای فصل زمستان مناسب هستند اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند که لباس مناسب این فصل باید چه جنسی داشته باشد. به همین دلیل در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید با شناختی که از پارچه‌های مختلف و اسم آنها پیدا می‌کنید، لباسی مناسب برای فصل سرما تهیه نمایید.

پارچه‌های پشمی از پارچه های مناسب برای فصل زمستان

شاید برای زمستان اولین پارچه‌ای که برای دوخت لباس به ذهن شما برسد، پارچه‌های پشمی باشد. باید بدانید که طیف گسترده‌ای از پارچه‌های زمستانی از الیاف پشم دوخته می‌شوند که با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. به طور کلی می‌توان از ویژگی‌های پارچه‌های پشمی به سبک بودن و دوام بالای آنها نسبت به سایر پارچه‌ها اشاره نمود.

همچنین لباس‌هایی که از الیاف پشم تهیه می‌شوند گرمای بیشتری تولید کرده و در برابر نفوذ سرمای برف و باران مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. پارچه‌های پشمی در انواع و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند، به همین دلیل می‌توان متناسب با سلیقه‌های گوناگون انواع متنوعی از لباس‌های پشمی را دوخت و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داد.

به این نکته توجه کنید که پارچه‌های پشمی می‌توانند در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید شوند و معمولاً  به دلیل ایجاد حساسیت بر روی پوست، نباید تماس مستقیمی با آن داشته باشند. به همین جهت یا بر روی لباس‌های دیگر از آنها استفاده می‌کنند یا در دوخت آنها پارچه‌ای به عنوان آستری به کار می‌رود.

پارچه‌های موهری

پارچه‌هایی که از پشم بز آنگورا تولید شده‌اند موهری نام دارند و از پارچه های مناسب برای فصل زمستان محسوب می‌شوند. این محصولات گرمای بالایی تولید می‌کنند و بسیار با دوام، زیبا و جذاب هستند. همچنین پارچه‌های موهری به هیچ‌عنوان چروک نمی‌شوند و به خاطر قابلیت کشسانی که دارند در دوخت لباس‌های گران‌قیمت لوکس مردانه و زنانه از برندهای معتبر دنیا به کار می‌روند.

پارچه‌های توئید

به پارچه‌هایی که از پشم بافته شده تولید می‌شوند، پارچه‌های توئید می‌گویند. این پارچه‌ها رنگ خاکی دارند و جز پارچه‌های کلاسیک به حساب می‌آیند. دوام بالا و مقاومت بسیار زیاد در برابر سرما از جمله خصوصیات مهم این متریال محسوب می‌شوند. همچنین به دلیل رنگ خاص، طرح و جنس کلاسیکی که پارچه‌های توئید دارند، هیچگاه از مد نمی‌افتند و در دوخت اکثر لباس‌های زمستانی استفاده می‌شوند.

پارچه فلانل از پارچه های مناسب برای فصل زمستان

یکی دیگر از پارچه‌هایی که از پشم تولید می‌شود پارچه فلانل نام دارد. این پارچه بسیار سبک و با دوام بوده و در طول زمستان به خوبی از بدن در برابر سرما محافظت می‌کند. این متریال که در دوخت پیراهن‌ها و هودی‌های زمستانی به کار می‌رود، یکی از زیباترین پارچه‌هایی است که در بازار وجود دارد.

پارچه‌های فوتر

پارچه‌های فوتر یکی از قدیمی‌ترین متریال‌هایی هستند که در دوخت لباس‌های زمستانی از آنها استفاده می‌شود. این پارچه‌ها که همان پارچه‌های نمدی و سنتی قدیمی محسوب می‌شوند از الیاف پشم گوسفند تولید شده و مقاومت بالایی در برابر گرما دارند. همچنین آنها به دلیل طبیعی بودن از مقاومت خوبی در برابر فرسایش و عوامل محیطی برخوردار هستند. پارچه‌های فوتر می‌توانند بر روی پوست بدن حساسیت ایجاد کنند، به همین دلیل بهتر است آنها را روی لباس‌های دیگر استفاده کرد یا در قسمت زیرین، هنگام دوخت لایه‌ای به به نام آستری قرار داد.

پارچه‌های خز

محصولات تولید شده از خز که نمونه پارچه های مناسب برای فصل زمستان هستند از قدیم تا به حالا برای محافظت از انسان‌ها در برابر سرمای زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دو دسته پارچه‌های خز طبیعی و مصنوعی تقسیم‌ می‌شوند. خز طبیعی یکی از مناسب‌ترین متریال‌هایی است که می‌تواند از انسان‌ها در برابر نفوذ سرما و رطوبت محافظت کند. ولی با توجه به کم بودن منابع طبیعی برای تولید این پارچه‌ها، محصولاتی که با آنها دوخته می‌شوند به عنوان لباس‌های لوکس در جهان مد شناخته شده و قیمت بالایی دارند.

در مقابل آنها پارچه‌های خز مصنوعی وجود دارند که با شعار محافظت از طبیعت تولید شده‌اند. این پارچه‌ها بسیار شیک و جذاب بوده و انواع مختلفی دارند. به همین دلیل از آنها جهت دوخت لباس‌های مختلف زمستانی مانند انواع پالتو، شال و کلاه برای خانم‌ها و آقایان استفاده می‌شود.

چرم از پارچه های مناسب برای فصل زمستان

پارچه‌های چرم طبیعی و مصنوعی از مهم‌ترین متریال‌هایی هستند که از قدیم تا به حال برای دوخت لباس‌های زمستانی و استایل‌های اسپرت، مجلسی و کلاسیک استفاده می‌شوند. با توجه به ویژگی‌هایی که پارچه چرم دارد، بسیاری از افراد برای تیپ‌های زمستانی خود از آن استفاده می‌کنند.

چرم طبیعی به دلیل تنفس‌پذیر بودن یکی از بهترین پارچه‌های است که می‌تواند از تبادل گرمای بدن با محیط جلوگیری نماید. انواع کت‌ها، پیراهن و پالتوهای چرمی نمونه‌ای از لباس‌هایی هستند که از چرم تولید می‌شوند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند.

متناسب با اینکه این متریال از چه نوع چرمی تهیه شده باشد، مقاومت‌های مختلفی در برابر فرسایش و حتی سرما از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال پارچه‌هایی که از چرم طبیعی حیواناتی مانند بوفالو یا گاو دوخته شده‌اند به دلیل بافت سنگینی که دارند برای هوای بسیار سرد مناسب بوده و پارچه‌هایی که از چرم بز تهیه می‌گردند لباس‌های سبک‌تری بوده و برای آب‌و‌هوای معتدل مناسب‌تر هستند. از ویژگی‌های چرم که از پارچه های مناسب برای فصل زمستان است می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر فرسایش، عدم نفوذ‌پذیری باران، جلوگیری از رطوبت، ممانعت از انتقال گرمای بدن، تنوع در طرح و رنگ اشاره نمود.

پارچه‌های نایلونی

نایلون از جمله الیاف مصنوعی است که برای دوخت لباس‌های زمستانی از آن استفاده می‌شود. مقاومت بالا در برابر فرسایش، سایش، رطوبت و استقامت در برابر انتقال گرما از جمله ویژگی‌هایی بوده که لباس‌های دوخته شده توسط الیاف نایلونی از آن برخوردار هستند. همچنین الیاف نایلون به راحتی تمیز شده، وزن سبکی داشته، قیمت مناسبی دارند.

پارچه‌های کنفی

پارچه‌های کنفی یکی از مهم‌ترین پارچه‌هایی هستند که وظیفه محافظت از بدن در برابر سرما را برعهده دارند. این پارچه‌ها عایق مناسبی در برابر عبور سرما بوده و خاصیت آنتی‌باکتریال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. همچنین این محصولات بافت نرمی و لطیفی داشته و یکی از بهترین متریال‌ها، برای افرادی به حساب می‌آیند که پوست حساسی دارند.

پارچه‌های مخمل کبریتی از پارچه های مناسب برای فصل زمستان

پارچه های مخمل کبریتی بسیار زیبا هستند و از قدیم تا به اکنون طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. این متریال که در دوخت لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود مقاومت بالایی در برابر گرما داشته و هیچ وقت از مد نمی‌افتد. همچنین این محصولات تنوع رنگی بالایی دارند و از الیاف طبیعی کتان و نخ تولید می‌گردند به همین دلیل برندهای معتبر دنیا برای دوخت لباس‌هایی مانند پالتو، مانتو، شلوار، پیراهن و کت، همواره ترکیبی از پارچه‌های مخمل کبریتی را به کار می‌برند.

پارچه‌های بافتنی

این پارچه‌ها که از نخ‌های بافتنی تهیه می‌شوند، می‌توانند از الیاف پشم، تریکو، نخ طبیعی یا نایلون مصنوعی تولید شوند. این متریال گزینه مناسبی تهیه لباس‌های متنوعی برای رده‌های سنی مختلف به حساب می‌آید و از آن در دوخت کلاه، شال‌گردن، پاپوش، شلوار، ژاکت و حتی پیراهن استفاده می‌کنند. همواره بسیاری از برندهای معتبر دنیا متریال‌های بافتنی را که نمونه‌ای از پارچه های مناسب برای فصل زمستان محسوب می‌شوند، جهت نمایش لباس‌های زمستانی خود به کار می‌برند.

پارچه‌های ضد آب

این مدل از لباس‌های زمستانی که از پارچه‌های ضد آب تهیه می‌شوند، دارای لایه‌ای فیبری هستند که باعث گرم شدن افراد در هنگام استفاده می‌شود. ساختار ایم متریال به گونه‌ای است که ضمن ایجاد گرما از نفوذ آب باران به بدن جلوگیری می‌کنند. البته به دلیل جنسی که این پارچه‌ها دارند نباید با پوست بدن در تماس باشند و برای همین در دوخت آنها، یک لایه آستری محافظ به کار می‌رود.

پارچه‌های شانل یا فاستونی

پارچه‌های شانل که در دوخت لباس‌های زمستان به کار می‌روند از الیاف طبیعی پشم، الیاف مصنوعی مانند پلی استر یا ترکیب پشم، کرک و نخ تهیه می‌شوند. این محصولات ضخامت مناسبی دارند و عایق خوبی در برابر گرما محسوب می‌شوند. پارچه‌های فاستونی در رنگ‌های زیبا، طرح‌های ساده یا چهارخانه تولید شده و برای دوخت لباس‌های مردانه و زنانه زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پارچه‌های پنبه‌ای

پنبه یکی از الیاف طبیعی است که از ایجاد آلرژی و حساسیت بر روی پوست بدن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل متریال مناسبی برای دوخت انواع لباس‌ها در فصول مختلف سال است. در فصل سرما نیز از پنبه برای دوخت لباس‌های زمستانی جهت استفاده‌های روزانه در محیط‌های اداری یا دوخت لباس‌های شیک مجلسی استفاده می‌کنند. هرچند که پنبه نمی‌تواند گرما را در خود نگه دارد، اما با افزایش ضخامت پارچه تولیدی، می‌توان شرایط استفاده از آن را‌ در فصول سرد سال فراهم نمود.

پارچه‌های دورس

این نوع از پارچه‌ها تراکم بسیار زیادی دارند و از الیاف پنبه در دوخت آنها استفاده شده است. بنابراین یکی از مناسب‌ترین متریال‌ها برای دوخت لباس‌های زمستانی محسوب می‌شوند. تاکنون انواع مختلفی از این پارچه‌ها تولید شده‌اند که به پارچه‌های دورس سه نخ، گلکسی و پنبه‌ای شهرت دارند و نمونه‌ای از پارچه های مناسب برای فصل زمستان محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

با شناخت انواع مختلفی از پارچه‌های زمستانی شما می‌توانید متناسب با محل استفاده و آب‌و‌هوایی که در آن سکونت دارید، لباس مورد نظر خود را تهیه نمایید. همچنین باید بدانید کیفیت بالای لباس انتخاب شده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در هنگام خرید این محصولات باید به آن توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *